0
Unique selling points
Fri fragt v. køb over 750,-
Kontakt online
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Esben tester FC Super Comp Trainer fra New Balance

I denne anmeldelse kan du læse vores butikschef i København, Esben Rasmussens, holdning omkring den helt store nyhed fra New Balance i år. Den hurtige træningssko med det nemme navn. New Balance FuelCell Super Comp Trainer. En sko, der - ifølge Esben - scorer 4/6 romkugler. Læs her, hvorfor det er en rigtig pæn karakter.

Jeg har altid haft et lidt svagt punkt for New Balance - i særdeleshed deres racesko - og i et ømt øjeblik kan jeg godt tage mig selv i at drømme mig tilbage til den gode gamle New Balance 1400. Tiden (og carbonpladerne) har indhentet de flade sko, og med den nye FuelCell Super Comp Trainer får man en helt anden oplevelse end de gamle konkurrencesko. Med 140km i skoen har jeg haft rig mulighed for at teste dem på alt fra rolige ture til hurtige intervaller.

Til at starte med skal vi lige have lidt facts om skoen på bordet:

  • Stack height: 47 i hælen og 39 mm i forfoden
  • Drop: 8 mm
  • Type: Mængdetræner med carbonplade
  • Vægt: 289 g (herre US 9)
  • Mellemsålsmateriale: Fuelcell

Ikke en race-sko, men det er heller ikke meningen

Ja, du læste rigtigt. Hele 47mm utroligt blødt FuelCell-skum ligger mellem foden og underlaget - kun afbrudt af en fast carbonplade. Det er komfort i særklasse, der møder fødderne, når de træder ned i luksusskoen fra New Balance – med det ene men, at de fleste nok skal en størrelse op i forhold til ens sædvanlige størrelse.

Der bliver kælet for foden med både blød overdel og den "skumfidusagtige" fornemmelse under fødderne, men det kan godt lade til, at alt denne overdrevne komfort har kostet lidt på vægten, for det absolut ikke den letteste sko på markedet. Den virker lidt tung bag til, og det er medvirkende til, at jeg ikke helt har race-fornemmelsen i den.

Omvendt er FuelCell Super Comp Trainer også over den tilladte grænse på 40mm mellemsålshøjde, hvilket vil sige, at den er forbudt i eliteløb. I motionsløb gælder disse regler dog ikke, men hvis man forestiller sig at bruge den til konkurrencer, kan det være, at man skal overveje noget andet. Det kunen være New Balance’ lovlige FuelCell RC Elite. Det mundrette navn lægger i øvrigt også op til, at man prioriterer den til træning fremfor konkurrence.

Det er nemlig en hurtig træningssko

Som træningssko er den dog fremragende, utroligt skånsom, men stadig med en responsiv afvikling fra den stive carbonplade i mellemsålen, som lige bliver flashet, hvis man vender skoen på hovedet.

Den er en anelse mere stabil end andre sammenlignelige sko via den relativt brede mellemsål, og den splittede hæl i mellemsålen, som angiveligt skal fordele belastningen ved fodnedslaget bedre. Derudover er pasformen også relativt bred, særligt i forfoden, hvilket jeg også oplever i mange af New Balances øvrige modeller.

Nogle gange kan jeg dog godt ærgre mig lidt over, at der er så meget mellemsål under hælen, da jeg lander meget på forfoden og dermed ikke rigtig får gavn af alt det bløde materiale. Det bliver simpelthen overflødigt. Jeg synes dog stadig, at jeg får udnyttet skoens kvaliteter, som giver en hurtigere afvikling og en sublim støddæmpning.

En flot karakter i sidste ende

Den fungerer klart bedst på asfalt og grus og mindre godt i skoven, men hvis blot man bruger den rigtigt - efter min mening til enten længere ture eller træningspas med lidt fart på – er den klassse. Mit svage punkt for New Balance eksisterer derfor stadig og efter min testperiode i skoen, vil jeg vurdere den til at score 4 ud af 6 mulige romkugler (absolut en god score!).

Kig forbi LØBEREN for at prøve den luksuriøse oplevelse af New Balance FuelCell Super Comp Trainer på fødderne.